Over ons Nieuws & Publicaties Nieuws Nieuwsbericht Woningstichting draagt 13 huurappartementen over aan ’s Heeren Loo

Woningstichting draagt 13 huurappartementen over aan ’s Heeren Loo

Van school naar atelierruimte tot woonruimte. Met respect voor de historie transformeerde Helder Vastgoed BV het oude schoolgebouw aan de Hector Treubstraat tot een wooncomplex bestaande uit 13 appartementen en een steunpunt voor 's Heeren Loo. Naast prachtig wonen kunnen straks de bewoners genieten in de luwte van de binnentuin op een door Woningstichting Den Helder geschonken picknicktafel. Aan Brandon, toekomstig bewoner, de eer om deze te onthullen. Naar verwachting gaan de bewoners na de zomervakantie hun intrek nemen.

In het nieuwe appartementencomplex gaan 13 jongvolwassenen vanaf 18 jaar met een lichte verstandelijke beperking (LVB) wonen. Het zelfstandig wonen is in een appartement met keuken, slaapkamer, badkamer en een apart toilet. In het complex is een steunpunt om samen te eten en elkaar te ontmoeten. Als er vragen zijn bij de bewoners van het complex, dan kunnen ze terecht bij de begeleiding voor een luisterend oor of om mee te denken. Het begeleidende team bestaat uit meerdere begeleiders, een gedragswetenschapper en een manager zorg. Voor de aankomende bewoners in de Hector Treubstraat is het heel fijn om zelfstandig te wonen in een prettige buurt met diverse voorzieningen nabij. Dit nieuwbouwproject is voor ’s Heeren Loo hopelijk een van de vele nieuwe woonprojecten die worden opgestart in Noord-Holland. Het past binnen de missie om cliënten midden in de samenleving te laten wonen en leven.

Beltman Architecten heeft in haar ontwerp de oorspronkelijke stalen binnenkozijnen zo veel mogelijk in ere hersteld. De oude gymzaal is gesloopt om plaats te maken voor drie appartementen. De kelder is weer in gebruik genomen en dient nu als installatieruimte. Zoals bedoeld door de architect biedt het pand nog steeds veel ruimte en licht.

Energetisch voldoet het gebouw nu aan de huidige eisen. In het kader van een CO2-neutraal woningbezit is er geen gasaansluiting en wordt de warmte opgewekt via bodemwarmtewisselaars en een warmtepomp. Verder zijn er 6 zonnepanelen per appartement (incl. steunpunt dus in totaal 84 panelen) op het dak en is het gebouw geïsoleerd volgens de eisen van deze tijd. De fietsen kunnen geplaatst worden in de gemeenschappelijke fietsenberging. De auto’s staan op eigen terrein.

Speciale aandacht is aan de tuin geschonken. Passend bij de bouwstijl heeft Co Hollander een tuinontwerp gemaakt in de stijl van Dudok zoals hij deze te vinden is bij het stadhuis van Velsen. Naast Woningstichting geven ook Ronald Meijer, bouwbedrijf Tuin uit Schagen en Co Hollander een picknicktafel cadeau. Een blijk van de goede samenwerking tussen alle partijen.

Het schoolgebouw is in 1936 geopend en in gebruik genomen door de BLO-school (buitengewoon lager onderwijs). Albert Dokter, de toenmalige gemeente-architect en directeur gemeentewerken van de Gemeente Den Helder, baseerde zijn ontwerp op de gedachte van de openluchtschool; een betonnen draagconstructie met veel glas en bekleed met metselwerk. De school bestond uit zes leslokalen, twee werklokalen en een gymzaal. Na jarenlang dienst te hebben gedaan als onderwijsgebouw is het van 2008 tot 2018 gebruikt door kunstenaars die er hun ateliers hadden.