Over ons Nieuws & Publicaties Nieuws Nieuwsbericht Voorleesfunctie op website

Voorleesfunctie op website

Leestijd: 2 min

Om bezoekers beter van dienst te zijn is de website Woningstichting Den Helder sinds kort uitgerust met een tekst-naar-spraak oplossing. De voorleesfunctie op de website zorgt ervoor dat Woningstichting ook digitaal toegankelijk blijft voor bijvoorbeeld laaggeletterden, dyslectici en slechtzienden. Daarnaast biedt de nieuwe functie voordelen voor anderstaligen.

Voldoen aan de eisen
Het wordt steeds belangrijker dat websites voldoen aan standaarden en kwaliteitseisen. Het internationale W3C en het Nederlandse initiatief “Drempels Weg” zijn toonaangevende organisaties die strijden voor een toegankelijker internet. Een voorleesfunctie op de website sluit naadloos aan bij hun standaarden.

Hoe werkt het?
De ReadSpeaker software zorgt er voor dat de tekst op de website wordt voorgelezen. Maar u hoeft niets te installeren of te downloaden! Evenmin wordt van u specifieke kennis vereist.  Als u een webpagina bezoekt, dan klikt u op het speaker-icoontje, en de tekst  wordt voorgelezen, vanaf de paginatitel. Maar u kunt ook zelf een stuk tekst kiezen. Als u tekst selecteert en op het speaker-icoontje klikt, dan wordt alleen de geselecteerde tekst voorgelezen.

De talen
Readspeaker biedt de mogelijkheid om de website tekst in verschillende talen te laten voorlezen en om de tekst te laten vertalen. Klik op het drie hoekje om het schermpje met de mogelijkheden te openen.

Klik op  om van taal te veranderen.