Over ons Nieuws & Publicaties Nieuws Nieuwsbericht Uniek 3D-betonprintproject Hendrik Baskeweg begonnen

Uniek 3D-betonprintproject Hendrik Baskeweg begonnen

Er werd vooraf veel geduld gevraagd van de bewoners, maar nu is het dan zover: de upgrade van de eerste van twee flats aan de Hendrik Baskeweg is begonnen!

Je moet altijd voorzichtig zijn met termen als uniek. Toch mag dit project van Woningstichting/Helder Vastgoed BV in Den Helder zonder schroom uniek worden genoemd. Het is het grootste 3D-betonprintproject ter wereld. In totaal 154 flatwoningen in twee gebouwen uit de jaren 70 ondergaan een ingrijpende upgrade. Dat gebeurt op innovatieve wijze, naar een ontwerp van Kokon Architecten uit Rotterdam. Het bureau liet zich inspireren door de Casa Mila in Barcelona, bedacht door Gaudi.

Daartoe worden in een gloednieuwe fabriek van Bruil in Veenendaal liefst 1200 betonelementen door een robot geprint. Zij variëren in lengte van twee tot twaalf meter. De eerste golvende gevelelementen zijn nu aangebracht. Met enige fantasie is te bedenken hoe straks de hele flat er uit gaat zien!