Over ons Nieuws & Publicaties Nieuws Nieuwsbericht Nieuwe huizen Balistraat in stijl jaren '20

Nieuwe huizen Balistraat in stijl jaren '20

Woningstichting/Helder Vastgoed hoopt, als alles meezit, volgend jaar te kunnen beginnen met een ingrijpende operatie in de Balistraat. De 52 sociale huurwoningen uit de jaren 20 worden allemaal gesloopt en maken plaats voor.... nieuwe sociale huurwoningen met de uitstraling uit de jaren 20.

Bewonerscommissie, Woonbond en Woningstichting hebben inmiddels overeenstemming bereikt over het plan en de manier waarop dat wordt uitgevoerd. Dat laat onverlet dat het voor veel bewoners, van wie een aantal al decennia in de Balistraat woont, een ingrijpende maatregel is. Maar Woningstichting ziet helaas geen alternatief.

De woningen dateren uit 1919 en volgende jaren en zijn weliswaar tussentijds opgeknapt, maar zij voldoen inmiddels niet meer aan de hedendaagse eisen qua comfort en duurzaamheid. Het vraagt forse maatregelen om de bestaande woninkjes daaraan aan te passen en het resultaat zou niet in verhouding staan tot de kosten.

Architectenbureau Braaksma & Roos heeft 52 woningen ontworpen in de vertrouwde bouwstijl van de Balistraat. De woningen zijn groter dan de huidige, worden gasloos, zijn zwaar geïsoleerd en krijgen zonnepanelen. Hierdoor zullen de energielasten van de bewoners aanzienlijk omlaag gaan.

Alle woningen krijgen drie slaapkamers en een badkamer boven, in plaats van de douche beneden. Ook de wasmachine en droger kunnen straks naar boven. De aanbouwtjes van weleer, met daarin de keuken, verdwijnen. De woningen krijgen een rechte achtergevel. In de nieuwbouw wordt nestgelegenheid toegepast voor onder meer kleine vogels als mus en koolmees.

De huur van de nieuwe woningen wordt gelijk aan de huidige huur, plus 50% van het gemiddelde bedrag dat de bewoners besparen op hun energielasten.

De zittende bewoners van de Balistraat krijgen een aantal opties: zij kunnen tijdelijk verhuizen en na de nieuwbouw terugkeren naar hun oude plek of eventueel een andere woning in de straat - als die beschikbaar is. Of zij kunnen definitief naar een andere passende woning elders in de stad verhuizen. In alle gevallen krijgen de bewoners financiële compensatie, zoals verhuisvergoedingen. Omdat niet alle bewoners tegelijkertijd elders ondergebracht kunnen worden, gebeurt de vernieuwing van de Balistraat fasegewijs.

Woningstichting wil eind dit jaar de omgevingsvergunning aanvragen. Wanneer de operatie daadwerkelijk begint hangt af van de wensen van bewoners qua herhuisvesting.