Over ons Nieuws & Publicaties Nieuws Nieuwsbericht Gemeente en Woningstichting samen tegen huisuitzettingen

Gemeente en Woningstichting samen tegen huisuitzettingen

Leestijd: 1 min

Woningstichting: slechts drie huisuitzettingen in 2018

Gemeente en Woningstichting trekken samen op om huisuitzettingen te voorkomen. Gemeente en Woningstichting hebben onder meer samen een convenant. Dat maakt het mogelijk om de huur van huurders die een bijstandsuitkering ontvangen én kampen met structurele huurachterstand rechtstreeks op de uitkering in te houden.

Dankzij deze samenwerking tussen gemeente en Woningstichting in combinatie met het preventieve incassobeleid van Woningstichting bleef het aantal huisuitzettingen in 2018 beperkt tot drie. Vroegtijdig signaleren van betalingsproblemen en daar accuraat en meedenkend op reageren leidt meestal tot een passende oplossing.

Omgerekend naar het aantal woningen voert Woningstichting gemiddeld 0,3 huisuitzettingen per 1000 woningen uit.  Landelijk ligt dit percentage tussen 1,4 en 1,9 huisuitzettingen per 1000 woningen.  Hoewel elke uithuiszetting er in feite één te veel is, zit Woningstichting met een gemiddelde van 0,3 huisuitzettingen per 1000 woningen ver onder het landelijk gemiddelde.