Over ons Nieuws & Publicaties Nieuws Nieuwsbericht Eerste gratis regenton geplaatst

Eerste gratis regenton geplaatst

Op 11 december plaatste Helder Vastgoed Onderhoud (HVO) namens Woningstichting de eerste gratis regenton bij mevrouw Beers. In het voorjaar van 2017 konden huurders naar aanleiding van een artikel in het Woonmagazine aangeven of er interesse was in een gratis kunststof regenton. Meer dan 300 huurders gaven hier gehoor aan.

Vanaf 12 december gaat HVO de regentonnen, indien bouwkundig mogelijk, bij de overige geïnteresseerden plaatsen. De regenton wordt aangesloten op een hemelwaterafvoer van de woning of berging. HVO maakt van te voren geen afspraak, maar bekijkt per dag bij welke bewoners ze aan de slag kunnen. De werkzaamheden nemen ongeveer 1 uur in beslag.

Of we het nu leuk vinden of niet, er valt steeds meer regen in Nederland. Wanneer water de grond niet in kan en ook het bestaande riool de hoeveelheid water niet aan kan, vormen zich na hevige regenval grote plassen en kunnen straten en stegen onderlopen.

De overheden, waterschappen en hoogheemraadschappen zoeken naar oplossingen. Met het plaatsen van de regentonnen dragen de huurders en Woningstichting hun steentje bij aan het realiseren van een betere waterhuishouding in de woonomgeving. Het opgevangen regenwater is prima geschikt voor de planten, het wassen van de auto en zelfs om de toilet mee door te spoelen of kleding mee te wassen. Zo wordt er minder schoon drinkwater verspilt en bespaart de huurder ook nog op de waterrekening!