Elektrisch koken

Waarom gaan wij over op elektrisch koken?

Woningstichting Den Helder / Helder Vastgoed BV maakt vanaf april 2019 stapsgewijs haar woningbezit gereed voor gasloos koken. Deze maatregel sluit aan bij de doelstelling van Woningstichting/Helder Vastgoed om haar woningbezit te verduurzamen. Andere maatregelen die wij nemen zijn het isoleren van daken, wanden en vloeren, het plaatsen van zonnepanelen en warmtepompen. Door de aanpassingen belasten we enerzijds het milieu minder en zorgen we anderzijds voor lagere energielasten voor de huurder.

Welke woningen worden voor het koken ontkoppeld van het gas?

De woningen die leeg komen bij mutatie worden ontkoppeld van gas (alleen kookaansluiting) en krijgen een aansluiting om elektrisch te koken. Bij woningen met blokverwarming wordt de gehele gasaansluiting en de meteropstelling verwijderd.

Mag ik tussentijds van het gas af?

Ja, u kunt bij ons (0223 677677) aangeven dat u een aansluiting wilt hebben voor elektrisch koken. Indien mogelijk voert Helder Vastgoed Onderhoud de aanpassing uit.

Mag ik op gas blijven koken?

Ja, maar uiteindelijk gaan al onze huurders die dat nog niet doen, over op elektrisch koken. Kortom: niemand ontkomt er aan. Bij groot keukenonderhoud leggen we de voorziening voor elektrisch koken aan en laten we de gasafsluiting voor het koken intact. U kunt dus kiezen of u op gas of elektriciteit kookt.

Wat voor aansluiting voor elektrisch koken komt er in mijn keuken?

Tegelijk met het plaatsen van twee aansluitingen voor het elektrisch koken van 230 volt verzwaren we de hoofdzekeringen naar 35 Ampère. Let hier op bij de aanschaf van uw elektrische kookplaat en/of oven.

Heb ik nieuwe pannen nodig voor het elektrisch koken?

Op uw pannen kunt u aan de symbolen zien of ze geschikt zijn voor het koken op elektriciteit. Daarnaast kan het zijn dat uw huidige pannen door het langdurig koken op gas niet meer geschikt zijn voor het elektrisch koken. Wij raden u aan om u goed te laten voorlichten bij de verkooppunten van pannen.

Waar moet ik opletten als ik een elektrisch kookplaat aanschaf?

Woningstichting Den Helder / Helder Vastgoed BV legt standaard een aansluiting voor elektrisch koken van 2 x 230 volt aan. Deze aansluiting is  geschikt voor 1-fase elektrische kookplaten. Vraag bij de aanschaf van uw elektrische kookplaat aan de verkoper of de elektrische kookplaat geschikt is voor uw situatie! Uw elektrische koopplaat dient aangesloten te kunnen worden op een perilex stopcontact.

Let bij de aanschaf welke type elektrische kookplaat u neemt. Over het algemeen zijn inductiekookplaten zuiniger dan andere type elektrische kookplaten.

Kan ik een krachtstroomaansluiting van 400 volt aanvragen?

Ja, maar een krachtstroomaansluiting van 400 volt (3x 25 Ampère) is alleen mogelijk tegen betaling (indicatie: 730 euro). Helder Vastgoed Onderhoud bekijkt of het in uw situatie mogelijk is. Als u hiervoor kiest kunt u ook een 2- of 3-fasen elektrische kookplaat aanschaffen. Vraag bij de aanschaf van uw elektrische kookplaat aan de verkoper of de elektrische kookplaat geschikt is voor uw situatie. U kunt bij ons (0223 677677)  een krachtstroomaansluiting aanvragen. Indien mogelijk voert Helder Vastgoed Onderhoud de aanpassing uit.

Is een combinatie elektrische kookplaat/oven mogelijk?

Ja, maar dat is alleen mogelijk als u een krachstroomaansluiting van 400 volt (3-fasen) heeft. Vraag bij de aanschaf van uw elektrische kookplaat/oven aan de verkoper of deze combinatie geschikt is voor uw situatie!

Houd ik wel een gasaansluiting voor het verwarmen van de woning?

Ja, voor het verwarmen van de woning blijft zo lang er geen alternatief een gasaansluiting bestaan.

Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden